Kuromitsu 黒蜜


Kuromitsu, v překladu černý med, je černý sirup vyráběný z kurozató, neboli černého cukru, nejlépe z Okinawy. Chutí dost připomíná melasu, jen s méně výraznou a jemnější chutí.
Používá se na spoustu japonských dezetrů a sladkostí, ať už wagashi (tradiční sladkosti) jako např. kuzu mochi (kombinace s kinako je božská♥) nebo taky na anmitsu (kostičky želé z agaru s anko, případně ještě zmrzlinou, ovocem, gyuhi mochi a shiratama dango), na přelití nakrájených jablek...


Já melasu zrovna moc nemusím, sice jsem si na ní za poslední rok docela zvykla, ale i tak nejsem zrovna její velký fanoušek. Ale kuromitsu, to zbožňuji, nejspíš to bude prostě tou méně výraznou chutí.

Pokud melasu OPRAVDU nesnesete, použijte javorový nebo datlový sirup. Jen už nedocílíte autentické chuti, v japonské kuchyni má každá ingredience svůj úkol a je potřebná, doplňuje se s ostatními, aby se vytvořil dokonalý celek. (Nebo aspoň mě to tak připadá :D. )

SUROVINY:

  • 2/3 hrnku kurozató (já použila černý třtinový cukr ze zdravé výživy)
  • 1/4 hrnku vody
  • špetka soli

POSTUP:
V hrnci smíchejte kurozató, vodu a sůl. Za stálého míchání přiveďte k varu a nechte cukr zcela rozpustit. Snižte žár na polovinu, míchejte asi 1 minutu, dokud směs nezačne pěnit. Až bude zpěněná tak, že už nepůjde ani míchat, začne rychle houstnout a měnit se na sirup. Když zvednete vařečku, sirup z ní bude pomalu stékat spíše, než hned kapat jako voda. Přidejte sůl, zamíchejte a okamžitě sundejte z plotýnky. Nalijte horký sirup do sklenice a nechte vychladnout na pokojovou teplotu. Pak uzavřete vzduchotěsným víčkem a skladujte až 3 měsíce na tmavém chladném místě nebo až 6 měsíců v lednici.

2 komentáře:

  1. Já jsem melasu ještě neměla, ale už asi měsíc mám v plánu si ji koupit :D Černý třtinový cukr jsem možná ještě ani neviděla. Možná proto, že se po cukrech ve zdravé výživě moc nedívám. Ale určitě až tam půjdu, tak na to mrknu a možná, že kuromitsu vyzkouším :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, ona je taková zvláštní, trvalo mi dost dlouho, než jsem se na to zvykla, chutnala mi ze začátku jako železo :D . Ten cukr mají normálně u ostatních třtinových cukrů, ten co kupuji já je v průhledném obalu. On se nejmenuje černý, takhle ho nazývám já, protože nevím, jak se mu správně říká, ale je to třtinový cukr obohacený o melasu, takže spíše melasový cukr? :D

      Vymazat