Kuri gohan (kaštanová rýže) 栗ご飯



Konečně jsem sehnala jedlé kaštany, dalo mi to opravdu hroznou práci a zažívala muka při pohledu na všechny ty kaštanové recepty. Vlastně jsem nevěděla, jestli mi budou kaštany chutnat, kdysi jsem je měla jako malá a pamatuji si, že mi vůbec nechutnaly. Ovšem za to nemohly kaštany, ale táta, který na plotýnce spálil kaštanům slupku během 2 minut a cpal mě syrovými kaštany.
O prázdninách jsem ale v Bretagni ochutnala kaštanové sladké pyré/marmeládu a úplně jsem se zamilovala. Proto jsem byla naprosto nadšená, když jsem kaštany konečně koupila, vzala jsem rovnou 5 kg, mám je doma teprve 2. den a už jich je pouze 1,5 kg, vařím z nich jako divá, čekejte spoustu dalších kaštanových receptů, některé se budou hodit i jako dárek k Vánocům :).


Kaštany se totiž v Japonské kuchyni používají v obrovské škále receptů slaných i sladkých. Japonské kaštany jsou navíc obrovské, mají velikost takového menšího jablka, když jsem se dívala na videa, jak s nimi pracují, nemohla jsem se přestat divit.



Kuri gohan je typické podzimní japonské jídlo, které je velice jednoduché a rychlé (i když teda loupání některých kaštanů je o nervy) a velice chutné.
Používám zde obyčejnou kulatozrnnou rýži a sladkou kulatozrnnou rýži mochigome v poměru 1:1, takto to mám nejraději, samozřejmě si poměr můžete přizpůsobit svým preferencím nebo mochigome zcela vynechat, i když s mochigome je toto jídlo mnohem lepší. Také před loupáním kaštany vařit nemusíte, ale můžete je opražit v troubě nebo na otevřeném ohni, toto doporučuji hlavně v tom případě, pokud mochigome nepoužijete a použijete pouze obyčejnou kulatozrnnou rýži, protože opražením kaštanů rýže dostane velice chutnou a zajímavou chuť, lehce uzenou a kořeněnou, tohle vám mochigome skvěle vynahradí (samozřejmě tento postup můžete využít i v případě použití mochigome, fantazii a chutím se meze nekladou). Nezapomeňte před pražením kaštany naříznout nožem, jinak by vám začaly vybuchovat. Klasicky je tedy naříznuté opražte v troubě na pečícím papíru po dobu 20-30 minut a ještě horké je oloupejte.



SUROVINY:
na 3-4 porce
  • 20 velkých jedlých kaštanů
  • 1 hrnek (=odměrka z rýžovaru o objemu 160ml) bílé kulatozrnné rýže
  • 1 hrnek (=odměrka z rýžovaru o objemu 160ml) mochigome (sladké kulatozrnné rýže)
  • 2 a 1/4 hrnku (=odměrka z rýžovaru o objemu 160ml) vody
  • 2,5 lžíce saké na vaření
  • 2 lžičky mirin 
  • 1 lžička soli
  • 1 kousek 2x10 cm řasy kombu 
  • černý sezam či gomashio (gomashio je v překladu sezamová sůl, dá se koupit už hotové ve zdravých výživách nebo jednoduše připravit doma)

POSTUP:
Oba druhy rýže pořádně omyjte ve vodě, několikrát vodu vyměňte a rýži opláchněte a mněte ji mezi prsty tak dlouho a tolikrát, dokud voda není více méně čistá. Pak vodu z rýže slijte a přilijte dostatečné množství čisté vody (aby byla všechna rýže zcela pod vodou) a nechte rýži namáčet 1 hodinu (pokud použijete pouze kulatozrnnou rýži, namáčejte ji pouze 30 minut).



Mezitím si připravte kaštany. Kaštany vhoďte do velké mísy plné vody a ty, které plavou, vyhoďte, nejsou k jídlu. Pokud budete nějaké vyhazovat, nahraďte je jinými kaštany, které neplavou, abyste měli stále 20 kaštanů. Pak je s vodou přesuňte do hrnce a vařte je 15 minut. Po 15 minutách kaštany slijte a ponořte je do studené vody, každý kaštan pak pečlivě oloupejte, zbavte se svrchní tvrdé slupky a spodní měkké. Dobře to jde pomocí ostrého nože, loupejte od špičky, pokud spodní slupka nejde moc dobře odstranit, namočte kaštany zbavené svrchní tvrdé slupky na 30 minut ve studené vodě, mělo by to jít lépe. Oloupané kaštany nechte v čisté studené vodě, než budete připraveni je použít.


Po hodině vodu z rýže slijte přes sítko, znovu propláchněte čistou vodou a nechte rýži okapat ještě 15 minut.


Pak rýži nasypte do rýžovaru, přilijte 2 a 1/4 hrnku vody (hrnkem myslím 180ml odměrku z rýžovaru), přidejte saké, mirin a sůl. Kaštany posaďte na rýži, nepromíchávejte je, při vaření by se spálili. Nakonec nahoru položte kombu a dejte vařit do rýžovaru, po uvaření nechte rýži ještě 15 minut v rýžovaru dojít.


Po uvaření z rýže vyndejte kombu, rýži pomocí plastové či dřevěné špachtle na rýži opatrně promíchejte tak, abyste neponičili kaštany a nechte ujít trochu páry z rýže (bude takto nadýchanější). Servírujte ve větší misce posypané černým sezamovým semínkem či gomashio. (Kousek kapradí na mé rýži je jen na okrasu, ne k jídlu! :D )


Žádné komentáře:

Okomentovat