Datemaki 伊達巻 (vegan, bez vajec)



Datemaki je další z mnoha chodů japonského novoročního jídla osechi ryori. 
V podstatě jde o pečenou sladkou vaječnou omeletu s rybími koláčky hanpen, srolovanou do válce ve speciální sushi podložce tak, že na roli vytvoří okrasné hluboké rýhy.

Musím přiznat, že tohle byl opravdu hokus-pokus, probíhalo to tak, že jsem házela věci, co mi přišly pod ruku, do mixéru a ochutnávala, jestli se to dá jíst.
Nejprve jsem datemaki úplně zavrhla, ani mě nenapadlo zkoušet ho udělat ve veganské verzi. Pak jsem ale při hledání receptů na osechi narazila na tento recept  na veganské datemaki na cookpad.com a řekla jsem si, že bych to mohla přeci jenom zkusit, mohlo by se to přeci náhodou povést.

Ovšem valnou většinu ingrediencí jsem doma bohužel neměla (už nějakou dobu sháním yama imo, japonskou ,,horskou bramboru", která při nastrouhání vytvoří jakousi ,,šlemovku", sliz, potřebuji ji hlavně na manju, a stále jsem ji nikde nenašla :( . Ale i tak se to tak nějak v rámci možností povedlo jak chuťově, tak i vzhledově.

Speciální sushi podložku, která je místo z kulatých špejlí složená z trojúhelníkových špejlí, také nevlastním, takže mé ozdobné rýhy nejsou tak výrazné. Také vlastně ani nevím, jak má takové datemaki chutnat, nikdy jsem ho nejedla, takže nedokážu říct, jak je na tom s autentičností chuti.
A jestli mám tento výtvor vůbec jako datemaki nazývat, když to nemá s datemaki společného vlastně nic :D .

Ovšem co vím jistě je to, že datemaki by mělo být nadýchané, což se mi tedy vůbec nepovedlo, takže hodlám tento recept ještě vylepšit, až seženu yamaimo a správnou sushi podložku.

Jako každý osechi chod, i datemaki má nějaký význam. Jelikož je srolované, připomíná svitky, takže má zajistit studijní úspěchy. To abych toho snědla aspoň tunu!




SUROVINY:
na 1 roli, já použila pekáč o velikosti 17x24 cm, ale byl by vhodnější menší
  • 1 lžíce seitan fixu
  • 1 lžíce kuzu
  • 1 lžíce bramborového škrobu
  • 1/2 lžičky prášku do pečiva
  • 90ml vody
  • 130g dýňového pyré
  • 150g silken tofu
  • 2 lžičky třtinového cukru
  • 1 lžička javorového sirupu
  • 1/3 lžičky shiro miso
  • 1/3 lžičky soli
  • 1 lžička sojové omáčky

POSTUP
Seitan fix, kuzu, škrob, prášek do pečiva a vodu smíchejte v misce tak, aby v ní nebyly žádné pucky. Směs pak nalijte do stolního mixéru, přidejte všechny ostatní ingredience a rozmixujte na hladké těsto.
Do malého pekáčku vyloženého pečícím papírem nalijte těsto a pečte 60 minut v troubě předehřáté na 170°C.
Horké upečené těsto přemístěte rovnou z trouby na sushi podložku, pevně zarolujte i s pečícím papírem (kdybyste se snažili pečící papír sundat z horkého datemaki, celé by se zničilo) a nechte vychladnout.
Vychladlé datemaki opět rozrolujte, opatrně sundejte pečící papír a pomocí sushi podložky opět pevně srolujte do válce, zajistěte gumičkami a nechte úplně ztuhnout přes noc v lednici.

Druhý den sundejte gumičky, vyndejte ze sushi podložky, nakrájejte na kolečka a servírujte.



Žádné komentáře:

Okomentovat