Jídlo II. (japonský speciál)



Jelikož svůj blog pomalu, ale jistě, konvertuji na blog o Japonsku a japonském jídle, tak sem nebudu dávat fotky ovesných kaší a sojových jogurtů s müsli, od toho mám instagram, ale budu sem spíše dávat inspirace na japonská jídla, ke kterým mi připadá zbytečné psát recepty, nebo prostě pokud by někoho zajímalo, jak vlastně si nakonec to jídlo sestavím. A nebo sem můžou zavítat tací, kteří se prostě rádi dívají na jídlo, což bude asi drtivá většina :D .
Je to taková směska starých a nových fotografií, takže se tu kvalita fotek bude dost lišit, ale aspoň budete mít možnost pěkně vidět můj progress ve fotografii jídla a vlastně fotografii celkově.


Deco sushi ve tvaru králíků-jak jinak.


Sezamový tofu salát (shira-ae, recept), kandované smažené sladké japonské brambory (daigaku imo, recept), hnědá rýže se sušenými houbami, řasou nori a edamame fazolemi=mladou sójou (edamame gohan, recept)



Nakládané zelí v soli s citrónem, rýže s nattó (fermentované sojové boby, nějak jim úplně nemůžu pořád přijít na chuť, tentokrát jsem je zkusila smíchat s hořčicí, sojovou omáčkou a smaženým pórkem a jako šlo to, ale že bych si to zrovna užívala... :D nějak se mi příčí ta divná slupka na těch bobech... )


Černá kulatozrnná rýže, která dokáže bílou rýži zbarvit krásně do fialova (proto její název murasaki kome=fialová rýže)-viz níže na další fotce. A mix různých obilovin a luštěnin a rýže, co se nechá chvilku namočit a pak se taky dá uvařit s bílou rýží. Všechno přivezla teta z Číny (ještě, že ji mam).


Již výše zmíněná fialová rýže, stačí ji přidat do hrnku bílé rýže tak 1 až 2 lžíce a uvařit dohromady. Nakládané zelí, smažená okara ze zeleninou (okara je zbylá sojová drť po výrobě sojového mléka, je velice zdravá a výživná, dá se takhle usmažit s vývarem, sojovou omáčkou a zeleninou na pánvi, nebo přidat do různých buchet), a restovaná růžičková kapusta, kterou z celého srdce nesnáším a když někdo na DIY veganské kuchařce na facebooku sdílel tenhle recept, který sliboval vytvoření z něnáviděné zeleniny milovanou, musela jsem to prostě zkusit, protože na mě ta naše prokletá kapusta hrozivě koukala ze záhonu už nějaký ten měsíc. Dopadlo to naprosto úžasně, určitě jsem ji takhle nepřipravovala naposledy!♥ Nejen, že jsem ji osolila, ale také jsem přidala rýžový ocet a javorový sirup, jak autor receptu doporučoval, a určitě to doporučuji vyzkoušet všem, kteří kapustu do teď, stejně jako já, také nenáviděli.


Tmavá miso polévka a mrkvový pudink.


Studené soba nudle, omáčka a vývar k soba nudlím, mrkvový pudink a obalovaný PATIZON (ne ryba :D ).


Dýňové krokety s azuki fazolkama, sladko-kyselá umeboshi omáčka (recept), citronový lilek, smažená slupka z lilku, rýže.


Znovu dýňové krokety s azuki fazolkama (tentokrát smažené), daifuku (rýžové těsto plněné mochi plněné sladkou pastou z azuki fazolí anko), sojanézový kukuřicový šáteček (recept) a pórková polévka.


Kaše z brambor a dýně, zelenina a otsukimi awa zenzai (koule ze sladkých lepkavých jáhel v jemné omáčce ze sladké pasty z azuki fazolí=koshian, tohle jsem zrovna jedla na otsukimi, což je podzimní festival pozorování měsíce, a tohle jídlo má prezentovat měsíc na noční obloze, recept).


Miso polévka, rýže s mixem semínek a luštěnin, smažený lotosový kořen, sladko-kyselá umeboshi omáčka (recept), smažený lopuchový kořen se shirataki nudlema.


Rýže s hráškem, zelenina, čaj, chleba se záhadnou pomazánkou (už si to nepamatuju :D ale byla nějaká sladká určitě).


Bramborovo-dýňová kaše, pečené tofu v marinádě s miso pastou a sojovou omáčkou, posypané sezamovými semínky, sladko-kyselá umeboshi omáčka (recept), vařená kukuřice a sušenky z Anglie (citronové a cookies).


Rýže s houbami, uzené tofu, mungo klíčky, flapjack.


Rýže s hráškem, kyselé zelí, dušená zelenina, dýňové cookies (recept).


Rýže s houbami, vařená kukuřice se sojanézou, smažený lopuchový kořen s naklíčenými luštěninami a shirataki nudlema.


Rýže s hráškem, kyselé zelí, pečené tofu v marinádě opět z miso pasty a sojové omáčky, posypané sezamovými semínky, a malinový raw cheesecake od Veveraw


První pokusy z nerikiri, což je hmota ze sladké fazolové pasty shiro-an, jen smíchaná s kouskem sladkého mochi gyuhi, takže se s tím mnohem lépe pracuje, vylepšuji recept a postup, tak snad se o něj někdy podělím. Kdyby to někdo nemohl poznat, čemuž bych se nedivila, je to ježek :D .
Rýže, zeleninový salát s cizrnou.


Jedno z mých nejoblíbenějších receptů na rýži-sekihan♥. Jde o sladko-slanou rýži s azuki fazolkama, určitě na ní dám co nejdříve recept.
A ohagi/bota mochi, což jsou rýžové knedlíčky s náplní či obalem ze sladké fazolové pasty anko, nebo obalené v kinako (sladké pražené sojové mouce) a také naplněné anko pastou, opět jedna z mých nejoblíbenějších japonských sladkostí (recept).


Polévka s udon nudlemi a zeleninou (vidím tofu, dýni, mungo klíčky, brambory, řasu nori...)


Rýže se sladko-kyselou nakládanou japonskou švestkou ume, kupované už připravené a ochucené sojové maso, ta samá polévka, jako byla na fotce výše, jen bez nudlí udon.


Okurkové sushi.


K tomuto jídlu se váže pěkná historka, jak občas dopadají mé kreace v kuchyni :D . Mluvím o polévce s knedlíčky z lotosového kořene. Ty se totiž fritují, já fritovací hrnec ale nemám, tak jsem nalila olej do obyčejného hrnce a začala smažit. A po chvíli knedlíčky létají po kuchyni, rozžhavený olej stříká všude, no katastrofa. Dalším problémem bylo dostat se vůbec k oné fontáně horkého oleje a knedlíčků a vypnout plotýnku. A třešničkou na dortu bylo smývání louží mastnoty ze všech poliček, sporáku a ze země. No ale hlavně, že knedlíčky svůj let přežily a byly chutné :D .
A pak rýže s bedlami, co jsem našla v lese a zeleninový salát.


Opět rýže s bedlami, vlastnoručně nasbíranými, dušená dýně s pálivou citrusovou pastou yuzu koshó (recept) a tempura z lotosového kořene.



Vzhledově nepovedený melon-pan (sladký chleba, uvnitř nadýchaný, zvnějšku křupavá sušenka), rýže, tofu salát, kinpira gobó (restovaný lopuchový kořen s mrkví a já přidala ještě řasu kombu).


Takikomi gohan (silně ochucená rýže s houbami, mrkví, lopuchovým kořenem, konnyaku... recept) a tofu mandlový pudink s malinovou omáčkou (recept).


Rýže, kinpira gobó (smažený lopuchový kořen, mrkev a mořská řasa kombu) a polívka se zeleninou, čočkou, mořskou řasou s tofu.


Moffles na slano (waffle z rýžového těsta mochi, plněné a posypané veganským sýrem VioLife, se sojovou omáčkou a rajčetem, recept), tmavá polévka s bramborama a rýže.


Znovu tmavá polévka s bramborama, sezamový tofu salát shira ae (recept), kuromame daifuku (rýžový koláček s kandovanými černými sojovými boby, plněný koshian=sladká jemná pasta z azuki fazolí, jedna z mých nejoblíbenějších sladkostí, recept), rýže a čaj matcha.


Kuri gohan-kaštanová rýže (recept), pálivá yuzu citrusová dušená dýně (recept), kuri kinton wagashi-sladké pyré z kaštanů (recept), zelený čaj matcha.


Miso tofu steak (jeden čas jsem na tomhle hrozně ujížděla :3 , recept) se sojanézou, rýže s houbami a kaštanovo-čokoládové kinako (pražená sladká sojová mouka) wagashi (recept).


Znova miso tofu steak se sojanézou (recept) a rýži, takhle chutná úplně nejlíp♥. Zeleninový salát, gyuhi (sladší druh mochi/rýžového těsta) s černým sezamem (recept) a zelený čaj matcha.


Miso tofu steak (zase... :D recept), matcha kuromame mushi pan (mushi pan jsou v podstatě hooodně nadýchané a vláčné muffiny vařené v páře, já je udělala tak, jak je mám nejradši-se zeleným čajem matcha a kandovanými černými sojovými boby kuromame, recept) a zeleninový salát.


Miso polévka (recept), dušená zelenina, rýže a dango (rýžové knedlíčky) z černého tahini, posypané kinako (praženou sladkou sojovou moukou) a kuromitsu (sirup z tmavého třtinového cukru)-recept.


Vařená dýně s tmavou miso pastou, rýže a opět dango (rýžové knedlíčky) s černými tahini, kinako (praženou sladkou sojovou moukou) a kuromitsu (sirupem z tmavého třtinového cukru)-recept.


Nejlepší dýňové kari dělané podle tohoto receptu, jenom jsem ještě přidala lotosový kořen. Určitě tenhle recept na kari vyzkoušejte, můžete obměňovat ingredience, nemusí být nutně dýňové :) . A mikan daifuku (rýžové těsto mochi plněné mandarinkou a sladkou jemnou pastou z bílých fazolí, recept)


Vařená dýně s tmavým miso, rýže s houbami, nama yatsuhashi (skořicové rýžové těsto plněné sladkou jemnou fazolovou pastou z azuki fazolí, recept) a čaj matcha.


Kuri gohan (kaštanová rýže, recept), yu dofu (tofu vařené ve vývaru, podávané horké s různými přísadami, já si udělala citrusové a přidala yuzu koshó (pálivou pastu z citrusu yuzu) a ponzu (sojová omáčka s citrusem yuzu), renkon yakimochi (sladko-slané smažené mochi s lotusovým kořenem, plněné veganským sýrem VioLife, recept).


Polévka se spoustou zeleniny, tofu, houbami bramborami..., rýže, tempura z lopuchového kořene, co chutnala, jako smažená křupavá cibulka :3♥


Rýže se směsí obilovin a luštěnin, miso polévka (recept) a kusa mochi (sladké rýžové těsto s pelyňkem, plněné sladkou fazolovou pastou z azuki fazolí) a zelený čaj.


Polévka s udon nudlema a zeleninou, kaštanové dorayaki (2 slepené nadýchané lívance, recept).


Nanakusagayu-rýžová kaše se 7 bylinami, která se jí 7.1., já ji ještě vylepšila měkkým kouskem mochi, který mi takhle na slano v polévce připomíná sýr, určitě nebude na škodu někdy zkusit mochi natrhat na pizzu... :3 (recept). Ikinari dango, knedlíčky plněné sladkou bramborou a anko (sladkou pastou z azuki fazolí). Bohužel mi došly japonské sladké brambory, tak jsem je zkusila nahradit batáty. No povím vám jenom jedno-pokud jsou v receptu napsané sladké JAPONSKÉ brambory, použijte právě přesně sladké japonské brambory. Je to HODNĚ znát. (Ne, že by to nebylo dobré, ale taky to nebylo úplně nejlepší, batáty se sem rozhodně nehodí jak chuťově, tak i konzistencí.) A zelný mrkvový salát se sojanézou.


Imo okayu (rýžová kaše se sladkou japonskou bramborou, recept), sezamový tofu salát shira ae (recept) a dvoubarevné wagashi ze dvou druhů sladkých japonských brambor (žluté a fialové), na které dám brzy recept :).


Kam se hrabou naše Alpro sojová mlíčka! Ta japonská jsou mnohem vymakanější, těch příchutí co mají! Já zatím ochutnala jenom kávovou, matcha a třtinový cukr, už se nemůžu dočkat, až se mi do rukou dostanou příchutě jako kaštan, anko (sladká fazolová pasta), yuzu (japonský druh citrusového ovoce), meloun, broskev, vanilková zmrzlina, kinako (pražená sojová mouka), fialová sladká brambora, sakura...


Ikinari dango po druhé...


Kuri shibukawa-ni, kandované kaštany s vnitřní tmavou šlupkou, já do sirupu dala ještě trochu nějakého mandlového alkoholu. Tyto se povedly, takže pokus o úplně čisté, zářivě žluté kandované kaštany kuri kanroni bohužel neuspěl ani po třetí, takže jsem to letos vzdala.


Má závislost-zelený čaj matcha. Pokud chcete vědět, jaký piju, tak to je zelený čaj matcha BIO z e-shopu cajovydychanek.cz. Mohu jen doporučit, pokud srovnám profláknutý MatchaTea a tento BIO, rozdíl tu je tak OHROMNÝ, že se čaje od MatchaTea ani nedotknu. A navíc ho nevyšleháte to takovéto krásné pěny. Už před delší dobou jsem tu udělala velkou objednávku a mám rozepsaný článek s ochutnávkami různých čajů, tak snad se někdy dokopu všechny čaje už konečně ochutnat a článek dopsat.


Kinako anko sušenky, nejsou ještě perfektní, takže recept vylepším a časem ho přidám. (Kinako=pražená sladká sojová mouka, anko=sladká pasta z azuki fazolí).




Buchtičky ve tvaru jablíček, plněná jablky se skořicí a kardamonem. A to nejnadýchanější latté.


Druhý pokud o wagashi z nerikiri (hmota ze sladké pasty z bílých fazolí smíchaná s kouskem gyuhi=sladké rýžové těsto, aby se s ní lépe manipulovalo). No, na to, že nemám to správné síto a že jsem tuto techniku zkoušela poprvé a jenom na jednom kusu, tak bych řekla, že to katastrofa zase úplně tak není, ale taky to není žádná nádhera.
Má představovat čerstvě napadlý sníh na Nový rok.


A na konec jeden můj výtvor-stojánek na hůlky ve tvaru, samozřejmě, králíka. Ze samoschnoucí hmoty a akrylových barev.

6 komentářů:

  1. Nádhera, snědla bych to úplně všechno!

    OdpovědětVymazat
  2. Mně se hrozně líbí, jak si to vždycky seřadíš...i s "předkrmem", dezertem, čajem:-) Je to takové roztomile obřadné:) To takhle jíš vždycky? Že si dáš s přípravou tak na čas?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Někde jsem četla, že by se všechny chody měly dojíst najednou, ale já mám takovou úchylku, že všechno jím odděleně, ze saláty jím postupně dle určité zeleniny, když mám rýži smíchanou s hráškem, tak nejdřív vyberu ten hrášek a pak až sním tu rýži... :D takže i ty chody dojím každý zvlášť.
      Určitě takhle každý den nejím, jenom v pátek, kdy máme krátkou školu a o víkendech, při vaření a přípravě jídla vždycky relaxuji a při jídle odpočívám, udělám si pohodlí, pustím si televizi a vypnu na chvíli :) . A i tak mi příprava a vaření jídla zabere 1-1,5 hodiny, což je v porovnání přípravy obědu pro masožrouty rychlovka, a to jde o více chodů, kdežto za 1,5 máte hotovou třeba teprve jen hlavní chod s masem. (Ty japonské sladkosti jsou vždy tak do 15 minut, pokud mám už teda v lednici/mrazáku připravené kandované fazole nebo fazolovou pastu, tu totiž dělám vždy celý den, což je úplně příšerný, ale zase po velkých várkách, takže to pak nějakou dobu vydrží.)
      Ale jinak normálně ostatní jídla dne, nebo když přes týden prostě na tohle nemám náladu a čas, tak vždycky házím páté přes deváté do misky, většinou je to mix všeho, co mi přijde pod ruku a různé zbytky, nejradši teď mám celozrnné těstoviny se strouhaným uzeným tofu a kečupem nebo chleba něčím namazaný :D nebo si koupím něco ve veganském bufetu a doma ohřeju :D. A někdy i když mám volno, tak jsem hrozně líná a nic nevymýšlím a jenom po něčem sáhnu.

      Vymazat
  3. To je nádhera :) Hrozně by mě zajímalo jak to všechno chutná. A také se mi líbí, jak psala slečna výše, jak to máš všechno pěkně i s dezertem a tak..tak bych jednou chtěla jíst, ne jeden talíř naplněný hromadou něčeho, ale od každého trochu.. Užívat si ten rituál jídla :)

    OdpovědětVymazat