Osechi Ryori 御節料理 2016


Letos jsem si dala výzvu-udělat si vlastní, domácí osechi ryori.


Nový rok se v Japonsku slaví mnohem více, než Vánoce (jak pak by ne, vždyť to není křesťanská země). Vánoce jsou v Japonsku spíš takovým Valentýnem, scházejí se přátelé či zamilované páry, udělají si hezký večer, jí KFC a šlehačkový dort s jahodami. Ovšem Nový rok, to je jiná. Scházejí se rodiny, oslavují, všude jsou ozdoby z bambusu a suchá rýžová tráva, vyrábí se mochi (do rýže se mlátí obrovskou palicí tak dlouho, dokud nevznikne těsto), ze kterého se pak mimo jiné také vyrobí kagami mochi, což pak slouží jako dekorace. Hodně mi japonský Nový rok připomíná naše Vánoce.

Osechi (zkráceně) je japonské jídlo, které se jí na Nový rok, skládající se z mnoha chodů, z každého se dává vždy pouze troška tradičně do 2-3 patrových krabiček jubako. Každé jednotlivé jídlo znamená něco jiného a má různou symboliku, většinou má přinést štěstí, dlouhý život, peníze, zdraví a studijní úspěchy do nového roku.
Příprava na osechi je hrozně zdlouhavá, proto si Japonci většinou své jubanko koupí, to ovšem vychází velice draho.

Tradicí je, že 3 dny po začátku nového roku se nesmí zapalovat oheň, takže jídlo je připravováno dopředu tak, aby 3 dny vydrželo, proto je většina chodů velice silně kořeněná, či sladká. Jediné, co se může během těchto dnů připravovat je ozoni, polévka s grilovaným mochi.

Tak tedy, pravdou je, že je příprava OPRAVDU velice časově náročná a dost vyčerpávající, je nutné udělat vše v předstihu, protože za dopoledne se to stihnout prostě nedá. Já dopoledne dělala jen 3 jídla a i tak jsem s tím měla dost problém. Ale jsem moc ráda, že jsem se do toho letos pustila, všechno chutnalo báječně a příští rok se budu snažit si osechi také udělat, třeba do té dobu seženu nějaké pěkné jubanko. Snad mi ta práce za to stála a to jídlo mi přinese všechno to, co mi slibovalo!


A abych řekla pravdu, napsat recept ke každému i s popiskem bylo mnohem náročnější, než samotné vaření, ještě že je ta jóga, jinak bych tu umřela s bolestmi zad a krku. 

Tak tedy, co jsem si letos uvařila. (Na některých fotkách mi chybí namasu, zapomněla jsem ho tam dát a zjistila jsem to až později :D. )

Ozoni-vývar s grilovaným mochi, letos jsem zkoušela ve stylu Kanto
recept


Chikuzen-ni-dušená kořenová zelenina s kuřetem, místo kterého já dala marinovaný domácí seitan
recept


Kuri kinton-kaše z japonských sladkých brambor s kandovanými kaštany
recept


Datemaki-pečená srolovaná vaječná omeleta, já letos experimentovala zkusila vytvořit veganskou verzi
recept


Tataki gobó-naklepaný kořen lopuchu se sezamovými semínky
recept


Kohaku namasu-trochu nakvašená mrkev s bílou ředkví (kvůli barvám-slavnostní červené a bílé), já to servírovala ve vydlabané mandarince
recept


Kuromame-kandované černé sojové boby
recept



Žádné komentáře:

Okomentovat